Steeds meer 'Thuis'

14 april 2024 - Kilada, Griekenland

Goedemorgen!

Zondagmorgen, ontbijt in de zon, heerlijk. De eerste volle week aan boord zit er op.

Langzaam begint het schip mijn huis te worden. Normaliter als je verhuist kom je in een leeg huis, zet je eigen spullen neer en het voelt snel als thuis. Ik heb dit schip gekocht met alles erop eraan én erin. Klaar voor een wereldreis. Dan kom ik aan met mijn eigen spullen en weet van gekkigheid niet waar ik het kwijt moet. Met zoveel spullen aan boord kun je weinig anders dan per hut, iedere kast, ruimte onder de kooi en de vloer open te maken en kijken wat er in zit en wat er mee te doen. Dat kost tijd, véél tijd. Een voordeel: ik heb de tijd. Mijn streven is om 17 april iedere ruimte onder handen genomen te hebben.

18 april gaat mijn schip eindelijk het water in, ik kan haast niet wachten.

Waarschijnlijk is de registratie dan rond, maar het is belangrijker dat de Griekse vaarbelasting is betaald voordat het schip het water in gaat. Daar zijn ze erg scherp op en de boete is niet mals (€1100). De vaarbelasting ‘TEPAI’ zelf is voor mijn schip € 104 per kalendermaand.
Voor de 18e wordt de marifoon en de AIS geprogrammeerd met mijn roepnaam en MMSI.

Tussen het opnieuw indelen van het schip en de organisatie om het schip het water in te krijgen door zijn er allerlei andere klussen te doen. Het satelliet televisie systeem is niet geschikt voor UHD TV. Ombouwen kan wel maar kost ruim €600,- en dan is er nog een abonnement nodig van €30 per maand. Ik heb starlink en NL-ziet kost nog geen tientje. Een eenvoudige keus. Bijkomend voordeel: de starlink antenne past in de dome van de satelliet antenne. Om de starlink erin te plaatsen is een kleine aanpassing nodig. 10 Cm RVS buis van een standaard maat  moet op de basis gelast worden. Klaar is Kees. Echter Kees kennen ze hier in Griekenland niet en al helemaal niet als een vrouw een technische vraag heeft. Ik werd letterlijk en figuurlijk niet gehoord en naar de tekening die ik gemaakt had werd niet gekeken. €70,- zou het geintje kosten, zonder bon. De Starlink antenne blijft nog maar even in zijn tijdelijke houder en de dome blijft leeg.
Even later op zoek naar een 12v stopcontact, Op iedere hoek te krijgen in Nederland. Hier niet, en als je dan in een watersport winkel komt en er naar vraagt dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden. Het zijn hier geen zelfbedieningswinkels maar traditioneel met een balie. Gelukkig zag ik ze aan het rek hangen en wees er op. Zelfs dán wilden ze weten waar ik het voor nodig had en of het wel de juiste was, ruilen kon niet. Weet u het zeker…. Zucht. De prijs viel gelukkig mee.

Eenmaal in het water is mijn schip te volgen op het internet met programma’s als ‘VesselFinder’ of ‘marine traffic’  Mijn scheepsgegevens: Naam Vita Nova, Call sign PG2457, MMSI 244153526.

1. Carla.gerretsen:
    14 april 2024
    Haha, goedemorgen Petra. Het klinkt goed dat de boot meer en meer een thuis wordt. Lachen om het "mannetjes gedrag" in Griekenland 😄 Veel succes met de verdere installatie van alles en op naar 18 april. Groet Carla
  2. Zena:
    Goedemorgen Kaptein Petra!
    Fijn dat je zich eindelijk eigen plek op je boot voelt. Lekker vrijheid op zee varen. Geniet ervan! Tot kijk wie weet op Ibiza. Groetjes v Zena
  3. Joyce:
    14 april 2024
    Over cultuurverschillen gesproken ;-)
    Scheepsgegevens genoteerd, leuk.
  4. Henk:
    14 april 2024
    Maar hopen dat de reis wat makkelijker gaat .veel succes met het te water laten.
  5. Giesela:
    Lekker bezig.
  6. Robert:
    15 april 2024
    Hoi Petra zo te lezen gaat het je goed af en ben druk aan de slag om alles te ontdekken en je eigen te maken. Tja een hele andere ervaring met de Grieken maar jou kennende komt het goed. Succes donderdag 18 en hopen dat dan rond is. Groetjes Loes en Robert
  7. Erica:
    15 april 2024
    Leuk om te lezen weer! Succes de 18e!
  8. Douwe Kutsch Lojenga:
    15 april 2024
    Hé Petra, leuk dit verhaal, blijft het zuiden hé, gelukkig zijn die grieken meestal erg vriendelijk.... ga je volgen!

Jouw reactie