Een vuurdoop.

20 april 2024 - Paralía, Griekenland

Vandaag op tijd op, de wind is gunstig vanaf een uur of acht tot 2 a 3 uur uur in de middag. Tijd voor mijn eerste etappe. Rond een uur of acht, na het ontbijt ben ik er klaar voor.
De stuurboordmotor gestart, OK.
De bakboordmotor gestart, sh*t géén koelwater! Direct uit. Alle kranen staan toch open? De motorruimte in om te checken. Ja, daar ligt het niet aan. De aanvoerslang na het filter is leeg, vreemd, even vullen met een fles water. De slang blijkt gescheurd net voor de waterpomp.
Hoe kan dat? Gelukkig is de slang lang genoeg om hem een stukje in te korten. Eerst de andere motor uit. Ik ga nog even nergens heen….
Gereedschap gepakt slang ingekort en weer vastgezet met twee slangklemmen. Opnieuw proberen. Nee, nog steeds geen water. Nu mis ik een extra handje. Ik word wel getraind in het in- en uitklimmen van de motorruimte. Volgende stap: impeller van de waterpomp controleren. En inderdaad daarvan zijn twee schoepen gescheurd.

Impeller

Nu komt de test of er echt genoeg reserveonderdelen aan boord zijn. Als eerste kom ik een complete waterpomp tegen, dat is voor nu een beetje overdreven. Dan vind ik een nieuwe impeller van het juiste type. Daarna was het probleem snel opgelost. Wel nog ‘even’ alles opruimen wat er overhoop gehaald is. Tijd voor koffie en dan zien of het nog zin heeft om te vertrekken. Als ik rustig de defecte impeller bekijk dan lijkt die een beetje verdroogd te zijn. Zou het kunnen dat de lange tijd op de wal de oorzaak is? In dat geval is het verstandig om ook de impeller van de andere motor controleren. Vandaag even niet.
De wind is tegen de verwachting in toegenomen tot windkracht 5Bf, maar wel uit de juiste richting. Ik besluit te gaan.
Motoren gestart, dit keer allebei met koelwater. Ankerop en op de motor de baai uit. Zodra ik voldoende vrij ben rol ik het Genua uit. Laat ik rustig beginnen en zien wat het schip doet. 70 gr aan de wind en een snelheid van ruim 6 knopen, niet gek voor een ‘woonboot’. Zodra ik de hoek om ben kan de koers aangepast worden. De snelheid loopt op naar 8 knopen. De boot ligt goed Ik ben benieuwd hoe ver ik kom voordat de wind inzakt…

Goven dwarsop

Helaas minder ver dan ik had gehoopt. Na 1 uur in de middag neemt de wind geleidelijk af. Zo rond half drie is de vaart eruit. Tijd voor een licht weer zeil maar welke? Ik besluit de Code D gennaker te hijsen. Het helpt voor een tijdje maar na een half uurtje draaide de wind, zoals verwacht, tegen. Met zo weinig wind is opkruisen geen optie. Dan maar op de motor naar een geschikte ankerplaats. Rond een uur of 5 laat ik het anker vallen in 17m diep water en zet 60m ketting.

ankerplaats 1

Een andere dag dan ik had verwacht. Toch een tevreden gevoel dat het allemaal gelukt is.

1. Giesela:
    20 april 2024
    Fijn dat je toch een goede dag hebt gehad.
    Kwam he technische kennis en handigheid weer mooi van pas.
    Ik hoop dat het slapen op het water een goede nachtrust geeft.
  2. Annemiek Groenewegen:
    20 april 2024
    Petje van voor als wat je doet 🙏🙏
  3. SY Sunny:
    Wir wünschen dir eine gute Reise 👋☺️
  4. Robert:
    21 april 2024
    Goedemorgen zo te zien toch voldoende onderdelen en gereedschappen aan boord. Inderdaad uitgedroogd toch maar weer nieuwe reserve aanschaffen. Succes met de verdere reis.
  5. Loes:
    Ha Petra
    Een goed begin is het halve werk, zullen we maar zeggen!! Gelukkig ben jij zo handig en waren er wat reserve onderdelen, anders had je daar weer achterheen moeten gaan. Hoop dat het voor de rest goed verloopt zonder hindernissen en kan de reis beginnen!! Succes. 😀🤞🙋‍♀️
  6. Carla Gerretsen:
    Goed werk allemaal Petra👍Erg leuk om te lezen 🙂👋
  7. Zena:
    21 april 2024
    Complimenten wat je allemaal doet!! Leuk om te lezen in je blog! Zo mooi verhaal. Gelukkig heb je genoeg de gereedschappen aanwezig. Veel succes met het volgende reis naar een andere bestemming🙏🙏😘
  8. Wobbe den Hartog:
    21 april 2024
    Hy Petra, enerverend dagje, maar zeer netjes opgelost! Altijd fijn als het dan weer lukt. En ja wel eens om op zijn minst uit voorzorg die andere impeller even te checken en als ie goed is alleen wat vaseline te geven. Ken je dat trucje om de schoepen samen te knijpen met een touwtje of tywrap, als de nieuwe impeller er niet makkelijk in wil? Ooit ergens gezien, kan soms van pas komen, meestal niet nodig. Succes en geniet ervan! Groet Wobbe
  9. Henk van Es:
    22 april 2024
    Even algemeen: ik geniet van je ervaringen en boeiende verhalen. Geniet van alle nieuwe erveringen
  10. Bart:
    22 april 2024
    Dag Petra, erg leuk om dit zo te volgen!
  11. Erica:
    22 april 2024
    Heel veel succes. Begin is er !
  12. Joyce:
    22 april 2024
    Fijn dat je deze tegenslag goed hebt kunnen oplossen. Je eerste etappe! Je bent onderweg! :-)

Jouw reactie