Launch-day

18 april 2024 - Kilada, Griekenland

Slecht geslapen vannacht. Mijn schip gaat vandaag als eerste te water en gisterenmiddag is de transportwagen al onder het schip geplaatst. Fijn die voorbereiding maar het schip reageert anders op de harde wind in de nacht. Harde wind die dwars over de inlaatplaats staat. Ik maak me zorgen. Neemt de wind voldoende af zodat er gehesen kan worden? Hoe kan ik het beste afvaren met een onbekend schip? Kan dat vooruit of moet ik achteruit de haven uit? Gelukkig krijg ik hulp van André, maar toch…
Ik ben al vroeg op en heb net mijn ontbijt op als de eerste mensen arriveren. “Kaliméra Kaptain, are you ready?”. “Kaliméra, Yes I am” klinkt het van mijn kant, maar helemaal overtuigd ben ik er niet van. Gelukkig is de wind wat gaan liggen maar staat nog uit dezelfde richting, spannend.

De rit begint

Heel geleidelijk komt het transport in beweging, Uli komt aangelopen en roep dat André er zo aan komt. Hij gaat direct naar de kraan en stapt daar aan boord. Tijd genoeg, het gaat niet snel.
Stapvoets kruipen we tussen de andere schepen door, soms maar met een paar decimeter ruimte. Vakwerk. De verkeersregelaars staan klaar als we de kustweg oversteken naar de Kraan. Net als de transportwagen het schip heeft geparkeerd en de Botenkraan de taak over gaat nemen komt André aan boord.

De kraan neemt het over

Die hulp is niet alleen fijn bij de kraan, maar hij heeft ook ruime ervaring met het ankeren in de baai. Er liggen nogal wat onbetrouwbare meerboeien en oude ankers.
Mijn zorgen waren overbodig, het te waterlaten gaat als een zonnetje. De motoren starten direct. De stuurbord motor heeft een hoger stationair toerental, aandachtspunt voor later.

Bijna los

Vanaf de wal wordt het schip met bootshaken vrijgehouden en naar het einde van de inham gelopen. Beidde motoren langzaam vooruit en het uitvaren blijkt een eitje. Goed in de smalle geul van de havenaanloop blijven en na de tonnen bakboorduit. We kiezen een geschikte ankerplek uit en laten het anker vallen.

Na een kop koffie is het tijd om André te bedanken en met de bijboot terug aan wal te brengen. De buitenboordmotor had ik nog niet eerder kunnen testen. Na drie (of waren het er 4?) keer trekken liep de motor. Bedankt André en Uli, tot ziens.
Bijna alle hobbels zijn genomen op één na.
Gelukkig komt rond 4 uur een verlossende mail van iLent: De tijdelijke Zeebrief!

De vlagerige wind is inmiddels weer toegenomen met uitschieters tot 8 Bf, en een deining komt de baai binnen. Het zal niet een rustige nacht worden waarop ik gehoopt had maar het anker houdt goed en ik twijfel er niet aan dat ik goed zal slapen.

1. Loes:
    Tsjeetje.....spannend allemaal zeg!!
    Fijn dat alles goed is gegaan en met goede hulp van André!!
    Hoop dat de rest ook zo goed verloopt. En.....lekker geslapen? Succes verder!! Lieve groetjes
  2. Robert:
    19 april 2024
    Hoi Petra zo doe je iedere dag weer een nieuwe ervaring op. Blij dat alles goed is verlopen, nu de eerste dag op het water het ziet er allemaal goed uit. Naar de volgende stap voorbereiden voor de eerste vaart en je bemanning ophalen. Groetjes Robert
  3. Wobbe den Hartog:
    19 april 2024
    Moet fijn zijn om eindelijk te drijven! Geniet er van en dank voor je leuke verhalen! Groetjes Wobbe
  4. SY Sunny:
    19 april 2024
    Wir können deinen Mast sehen und hoffen, es geht dir gut auf deinem wunderschönen Schiff dort draußen in der Bucht. Wir winken einfach mal rüber👋
    Liebe Grüße Uli und André von der SY Sunny

Jouw reactie