69

9 juni 2025 - Ibiza, Spanje

25 mei ga ik ankerop en richting Formentera. De hele route is aan de wind, niet mijn favoriete koers. Aangekomen op de ankerplaats zie ik de Mar66 van Pieter en Vincent al liggen. Een motorjacht gaat ankerop en laat een mooi plekje voor me over.  Vanaf de stuurstand laat ik het anker vallen. Na 2,5 m springt de ketting van de ankerwinch en valt het anker ongecontroleerd. Gelukkig blokkeert de ketting zichzelf na 20m. Vincent appt me in de tussentijd hoeveel ketting zij hebben gestoken. Ik app terug dat mijn ketting van de nestenschijf is. Binnen een paar minuten staat hij aan boord om mij te helpen. Met een klauwhamer lukt het om de vastgeslagen ketting los te wrikken en de ketting weer op de nestenschijf leggen. De bridle kan erop. Er is immers genoeg ketting uit. Als ik de ketting uit laat lopen voor de bridle merk ik dat de kettingteller niet meer werkt. Die heeft blijkbaar een tik gehad. Gelukkig zitten er om de 10 meter markers op de ketting waardoor ik toch redelijk weet hoeveel ketting uit is. De grote vraag is hoe dit kon gebeuren? Zo een geintje kan mij mijn anker inclusief ketting kosten en mag niet nog een keer gebeuren!  Ik wordt uitgenodigd voor een ankerborrel aan boord van de Mare66. Even later komen ook Oriane en Eliseo aan boord. Zij liggen met hun boot, de Alveole, een stukje verder.

Formentera 10

De ankerborrel gaat over in het diner. Oriane en Eliseo hebben overwinterd in Almerimar en zij kennen Max ook.

26 mei wasdag. Als de was aan de lijn hangt komen Vincent en Pieter langs. We gaan samen Carlos uitlaten en het plaatsje verkennen. Morgen draait de wind en wordt deze ankerplek onrustig. We spreken af om naar Cala Xarraca te gaan.

27  mei. Na het ontbijt zie ik de Alveole en Mare66 anker op gaan. Ik maak het schip klaar om het zelfde te doen en even later ben ik onder zeil. De logische keuze om naar Cala Xarraca te varen is langs de oostkust van Ibiza.

Formentera 03

Het wordt nog een uitdaging om die koers te kunnen varen. Het gaat een hele tijd goed en de Alveole en Mare66 liggen inmiddels achter mij.  De wind neemt af en het wordt moeilijk om koers te houden. Mare66 komt gestaag dichterbij. Ze hebben de motor bij gezet en halen mij in. Een uurtje later moet ik ook de handdoek in de ring gooien. Er is te weinig wind om te zeilen. Het valt me op dat mijn radio is uitgevallen maar schenk er geen aandacht aan. Op de ankerplaats aangekomen zie ik dat de Stormvogel daar ook geankerd ligt. Bij hen in de buurt is teveel Posedonia (beschermd zeegras) waarin ik niet mag ankeren. Ik vaar naar de andere kant van de brede baai waar genoeg zandbodem te vinden is om in te ankeren. Nu ontdek ik ook waarom mijn radio het niet meer doet. De inverter is uitgevallen, dus geen 230V en daarmee geen internet. Ook na een reset blijft er een foutcode. Dezelfde foutcode als de vorige keer, dit keer valt de inverter nog wel onder garantie. Ik bel met Joosten Watersport. Remco weet nog hoe het de vorige keer geregeld is. Dit keer is het lastiger, de groothandel is al gesloten en ook morgen zijn ze gesloten vanwege een begrafenis van een werknemer. Donderdag is het hemelvaart, dus op zijn vroegst kan er vrijdag contact worden opgenomen. Ik baal en merk hoe afhankelijk ik ben van de inverter. Vanavond ben ik weer uitgenodigd om bij Vincent en Pieter te eten.

Cala Xarraca 05

28 mei. Ik leg een extra kabel van de generator naar de 230v schakelkast. Ik kan nu koken als de generator aan staat. Op het internet vind ik een goedkope, zware inverter die tijdelijk de defecte kan vervangen.  Ik heb besloten om vandaag een kleine inverter te kopen om in ieder geval mijn laptop te kunnen laden en Starlink te kunnen gebruiken.  Ik moet toch al naar AD-Nautic in Sant Antoni. Ze willen dat ik de opblaasbare loopplank die ik besteld heb vooraf betaal. Met de taxi ga ik naar Sant Antoni. In de winkel koop ik een kleine inverter en een luchtpomp. Ik mag hun adres gebruiken om de zware inverter te laten bezorgen. Terug aan boord merk ik dat ik mijn portemonnee met daarin mijn rijbewijs kwijt ben! En dat terwijl ik ben altijd heel zorgvuldig ben met mijn spullen.

De volgende dag vertrekken de Stormvogel, Mare66  en Alveole naar Mallorca. Ik blijf achter, er valt de komende dagen genoeg te regelen en ik ben afhankelijk van de levering van mijn bestelde spullen.

31 mei ga ik weer naar de baai bij Sant Antoni. Ik vaar met de dinghy naar de stad en ga langs bij het politiebureau, je weet nooit. Ja hoor, mijn portemonnee is gevonden. Mijn rijbewijs zit er nog in maar het geld is verdwenen. Gelukkig zat er niet veel geld in.

Op 3 juni krijg ik een berichtje dat de bestelde zware inverter binnen is. In de middag haal ik hem op en een uur later is hij aangesloten. Alles werkt weer zoals het hoort. Voor hoe lang weet ik niet, wat mag je verwachten van een omvormer van 5 KW voor maar €450,- inclusief verzendkosten? Voorlopig doet hij wat hij doen moet totdat de andere is vervangen. Daarna is het fijn om een back-up inverter te hebben.

4 Juni, mijn verjaardag, 69 alweer. Zo voelt het gelukkig niet. Ik ga met de Sup naar het strandje in de baai. Er zitten twee restaurants en ik bekijk de menukaarten. Op zich is het best interessant om vanavond hier te gaan eten. Alleen waar laat ik de dinghy? Voor de dinghy is geen veilige plek en op de sup uit eten gaan wil ik niet. Ik bewaar mijn verjaardag diner voor een andere keer.

Cala Xarraca 06

Ik krijg bericht dat de loopplank binnen is en ga weer met de dinghy naar Sant Antoni om hem op te halen. Ik heb inmiddels ook bericht over de Mastervolt inverter. Ik mag hem bij een Mastervoltservicepunt omruilen voor een nieuwe. Zowel op Ibiza als op Mallorca is zo een servicepunt. Ik kies voor Mallorca, ik ben lang genoeg op Ibiza geweest. De wind zal bepalen wanneer ik naar Mallorca kan.

5 Juni. Wasdag. Met de tijdelijke inverter kan ik weer wassen en drinkwater maken. De wasmachine draait twee keer. Middags komen mijn Duitse buren, die ik al van de vorige ankerplek kende, langs. Ze gaan een nacht met vrienden op stap en vinden het fijn als ik op hun schip ‘Josefine’ wil passen. We wisselen telefoonnummers uit en ze vetrekken.

 6 juni. Ik begin de dag met water maken. De weermodellen zijn het niet met elkaar eens maar morgen is voorlopig de laatste kans om naar Mallorca te zeilen. Of er genoeg wind blijft staan om het hele stuk zeilend te doen is nog onzeker. Als ik vanmiddag al naar Cala Xaracca vaar dan heb ik voor morgen een betere start. Onderweg sluit ik aan bij een video oproep van een groep zeilers in de Middellandse zee. Even bij kletsen. Tegen negen uur ga ik voor anker, de eerste test of de reparatie van de kettingteller is gelukt. Gelukkig, die werkt weer. Voor de zekerheid toch maar een reserve sensor op mijn boodschappenlijstje zetten.

Cala Xarraca 07

Ik zet geen wekker, zodra ik wakker wordt zal ik anker op gaan richting Mallorca.

Foto’s

4 Reacties

  1. Jan Mol:
    9 juni 2025
    Leuk om je zo te volgen, Petra. En nog gefeliciteerd met je verjaardag.
  2. Robert en Loes:
    10 juni 2025
    Hoi Petra je reis verslagen blijven mooi om te volgen. Toch vreemd van de invertor dat die na zo’n korte tijd toch problemen geeft. Groetjes Loes en Robert
  3. Willem en Marielle van Bork:
    10 juni 2025
    Ha Petra, ik geniet van je verhalen en blijf je volgen. Maak er een mooi jaar van. 69 is een mooie leeftijd.
  4. Beatrijs:
    11 juni 2025
    Gefeliciteerd nog met je verjaardag Petra!